Most Długi i Łasztownia

Pierwsze wzmianki o moście łączącym brzegi Odry pochodzą z 1283 roku. Pierwszy zbudowany w tym miejscu w XIIIw. most był mostem niskowodnym, nie zwodzonym. Dzięki takiej celowej konstrukcji statki płynące z górnej Odry musiały się tutaj zatrzymywać, a ich właściciele sprzedawali towary kupcom Szczecina.


Most Długi nocąMost zapewniał połączenie z Łasztownią, która stałą się strefą magazynową miasta oraz, groblą na Międzyodrzu, z Dąbiem, przy czym przyczyniał się do bogactwa miasta. W 1731 roku jedno z przęseł przebudowano na zwodzone.

Natomiast w 1903 roku do użytku oddano nowy, żelbetonowy most o długości 104m z podnoszonym przęsłem. Niestety wiosną 1945r. most został zniszczony przez wycofujących się Niemców. Nowy most zwodzony został oddany do użytku w 1959 roku.

Schodząc schodkami z Mostu Długiego od strony Łasztowni trafi się na Bulwar Gdyński, natomiast od strony miasta na Bulwar Piastów (Bulwar Morski). Na ścianach muru oporowego tego drugiego bulwaru zamieszczone zostały tablice będące Morską Kroniką Szczecina. Przedstawiają one ważne wydarzenia z dziedziny gospodarki morskiej miasta w latach 1961-68. Kronikę wykonał Sławomir Lewiński.

Gmach Izby Celnej
Za mostem, od strony Łasztowni, znajduje się neorenesansowy budynek Urzędu Celnego z 1905-7 roku. Zbudowany został według projektu radcy budowlanego arch. Rosener.

Kościół Św GertrudyW latach 1894-97 zbudowano na Łasztowni port wolnocłowy, który można poznać po charakterystycznych budynkach z czerwonej cegły. Znajduje się tu również kościół św. Trójcy (dawniej pw. św. Gertrudy), zbudowany w 1897 roku w stylu neogotyckim z wieżą wysokości 64m krytą zieloną patyną. Obecnie kościół należy do kościoła ewangelicko-augsburskiego.


Agata Stankiewicz, 2000
Źródło:"Szczecin i Okolice" Czesław Piskorski;
Ziemia Szczecińska, Przewodnik Turystyczny

 


Wyświetl większą mapę

Dodatkowe informacje